GDPR și recrutarea. Prieteni sau adversari?

Knock, knock.

Who’s there?

GDPR.

 

Cu mult apetit pentru umor sau numeroase semne de întrebare, ne uităm la data de 25 Mai ca la un deadline pe care nu-l putem amâna. Un contor din care au rămas doar câteva zile, deseori îmbrăcat în ticking bomb, căci vine la pachet și cu o serie de penalizări despre care nu este cazul să mai menționăm.

 

Prima întrebare, rămasă undeva în trecut dar fără răspuns este: de ce avem aceste noi “reguli”? Ce vor de fapt să obțină prin asta?

 

Pentru a putea răspunde, este nevoie de o schimbare de paradigmă. Să lăsam deoparte rolul nostru de profesioniști, de oameni care lucrează cu datele personale ale altor oameni și pentru care aceste date sunt business critical, și să ne punem în rolul consumatorului de internet. Omul care ajunge acasă și din când în când intră să mai citească articole, aruncă un ochi pe Netflix sau se joacă online. În cele mai multe cazuri, pentru a avea acces îți trebuie un cont: utilizator, parolă, nume, adresă de email, etc.

 

Primul lucru și cel mai important, le-ai dat doar pentru acel serviciu, nu le-ai dat și pentru “prietenii lor”. Nu vrei să primești email-uri sau telefoane de la cineva care îți propune o investiție deșteaptă sau o nou lansată pizza. How is that fair?

 

În al doilea rând, dacă decizi să oprești acel serviciu sau abonament, ar trebui să poți face asta. Se practică foarte mult “soft delete”. Te ștergem dar de fapt te facem inactiv și când vrei să te întorci te reactivăm, eventual îți trimitem și un email de reminder din când în când și câteva reclame pe unde nu te aștepți să îți amintim, că tot am păstrat adresa ta de email și te putem remarketa.

 

GDPR asta spune tuturor, lăsați controlul asupra datelor personale oamenilor care vi le-au oferit. Dacă nu vor sa vi le mai dea, ștergeți-le. Dacă vor să își vadă istoricul pe schimbările datelor personale, oferiți-l. E dreptul lor.

 

Cum va afecta asta recrutarea? Masiv. Toți candidații strânși în ani de zile într-o bază de date trebuie sa-și ofere acordul pentru a le păstra datele. Altfel trebuie șterse. End of story.

 

Cum facem noi? Am construit platforma GDPR friendly, ca la carte. Pentru a putea avea un cont pe Jobful, trebuie sa îți dai acordul. Dacă nu mai vrei, îl ștergi, pur și simplu. Dacă partenerii noștrii vor să recruteze, în mod evident trebuie un nou acord de la utilizator. Cel mai important însă, când este nevoie de procesarea datelor personale? La ce pas al recrutării, aceste date trebuie să ajungă la partener?

 

Răspunsul natural și evident este: atunci când compania respectiva dorește să îl contacteze pe candidat. Ca să facem un pic de reverse engineering, acel moment îl fixăm în timp pentru acord și ne întoarcem la când poate lua partenerul această decizie. Când are un rol deschis? Poate. Când aplică cineva pentru acel job? Poate. Atunci când ambele părți doresc să intre în contact? Perfect!

 

Zis și făcut. Pe Jobful, partenerii pot folosi filtre pentru a găsi doar candidații de care sunt interesați: 3-5 ani de experiență, limba franceză, voluntariat, gândire critică și proactivitate (abilități pe care le testăm deja). După următorul click, avem toți candidații care se încadrează în profil, dar fără date cu caracter personal. Poți vedea informațiile, fără să știi cine este și fără date de contact. Mai apoi, îl poți invita pentru unul din rolurile pe care le ai deschise. Candidatul are 48 de ore să răspundă la rândul lui dacă este interesat. Răspunsul poate fi nu, am alt job, nu mi se potrivește sau nu mă interesează acum. În cazul în care răspunsul este da, aici este momentul în care pentru a răspunde pozitiv trebuie să dai acordul de a-ți fi procesate datele cu caracter personal de către partener.

 

Ca o scurtă concluzie, GDPR nu este nici pe departe aici să ne sperie. Singurul lucru pe care îl face este să protejeze datele fiecăruia dintre noi.

 

Interesat de ce poate oferi Jobful pentru recrutare? Contactează-ne folosind butonul de mai jos.

 

Contactează echipa Jobful